Συνδυάστε το παρακάτω άρθρο του Κόκκινου Ουρανού με την επιστολή του
Βενιαμίν Φραγκλίνου προς τον πρόεδρο Adams. Δεν ήταν και ο Φραγκλίνος
κανένας τρελός αντισημίτης. Απλά όταν καταλάβαιναν την οικονομική δύναμη
των Εβραίων δεν μιλούσαν για να μην χάσουν την ζωή τους. Για αυτό και ο
Grant έκανε τέτοια κωλοτούμπα.
Η ισραηλινή Haaretz γράφει ότι ο Asher Reese, ένας Εβραίος κάτοικος της
Οξφόρδης του Μισισιπή των ΗΠΑ, κάνοντας έρευνα για το ακίνητό του,
διαπίστωσε ότι το σπίτι ήταν η έδρα της Στρατηγού - και μετέπειτα δύο
φορές προέδρου των ΗΠΑ -Οδυσσέα Γκραντ* (Ulysses S. Grant, 1822 - 1885)
από τις 2 - 17 Δεκεμβρίου του 1862 και το μέρος όπου υπέγραψε την
περιβόητηΓενική Διαταγή Νο 11, με την οποία διέταξε όλοι οι Εβραίοι να
απελαθούν από την στρατιωτική περιοχή του, η οποία κατά το χρόνο εκείνο
περιλάμβανε τις περιοχές του Τενεσί, του Μισισιπή και του Κεντάκυ. Αυτός
ήταν ο μόνος διωγμός Εβραίων στην αμερικανική ιστορία.
«Οι Εβραίοι, ως τάξη παραβιάζουν κάθε ρύθμιση σχετικά με το εμπόριο, που
θεσπίστηκε από το Υπουργείο Οικονομικών και πρέπει να απελαθούν εντός
είκοσι τεσσάρων ωρών από την παραλαβή της παρούσας διατάξεως», έλεγε η
Διαταγή.
*ΚΟ: Καμία συμπάθεια για το “Yankee Nation” και τον Γκραντ. Long Live the South!
Αλλά ας δούμε την ιστορία, όπως αναφέρεται από τον Αμερικανο-Εβραίο
δημοσιογράφο Jeff Jacoby, στην «συντηρητική» ιστοσελίδαTownhall.com.
Έχει ενδιαφέρον. Ο Jacoby επικαλείται στο άρθρο του το βιβλίο του
Αμερικανο-Εβραίου ιστορικού της εβραϊκής ζωής στην Αμερική, Jonathan D.
Sarna, (φώτο)“When General Grant Expelled the Jews”:
Τον Δεκέμβριο του 1862 από το στρατιωτικό του αρχηγείο στο Μισισιπή, ο
υποστράτηγος Ulysses S. Grant εξέδωσε οδηγία για την απέλασε των
«Εβραίων ως τάξη» από την τεράστια ζώνη του πολέμου γνωστή ως Τμήμα του
Tennessee. Η Γενική Διαταγή Νο. 11 ήταν το πιο διαβόητο αντι - εβραϊκό
διάταγμα που έχει εκδοθεί ποτέ από αξιωματούχο της κυβέρνησης των ΗΠΑ
και απορρίφθηκε από το προϊστάμενό του, τον πρόεδρο Αβραάμ Λίνκολν -
μόλις το έμαθε, στην Ουάσιγκτον.
Παρά τους σαρωτικούς της όρους, η διαταγή κατέληξε να έχει μικρή άμεση
επίπτωση στις χιλιάδες των Εβραίων που ζούσαν στην περιοχή που ήταν υπό
την διοίκηση του Γκράντ. Μόνο περίπου 100 Εβραίοι ξεριζώθηκαν, κυρίως
στο βόρειο Μισισιπή και στο Paducah του Κεντάκι. Η διαταγή απέλασης του
Grant δεν είχε καμία αισθητή επίδραση στον πόλεμο ούτε στην δική του
στρατιωτική καριέρα. Ο Λίνκολν τον προήγαγε αργότερα αντιστράτηγο θέση
που μέχρι τότε κατείχε μόνο ο Τζορτζ Ουάσιγκτον - και τον διόρισε
διοικητή όλων των στρατευμάτων της Ένωσης. Ο Grant έγινε εθνικός ήρωας
και εξελέγη δύο φορές πρόεδρος των ΗΠΑ.
Και όμως η Γενική Διαταγή αριθ. 11 αποδείχθηκε ότι ήταν πολύ περισσότερο
από απλώς μια ενδιαφέρουσα υποσημείωση του «Εμφυλίου Πολέμου». Όπως ο
Jonathan D. Sarna διηγείται, στο βιβλίο «Όταν ο στρατηγός Grant απέλασε
τους Εβραίους» (‘WhenGeneral Grant Expelled the Jews’), το άσχημο
επεισόδιο αντήχησε για δεκαετίες. Η διαταγή απέλασης ώθησε τους
Εβραίους, για πρώτη φορά στην ιστορία της Αμερικής, στο κέντρο της
πολιτικής δίνης και έπαιξε ρόλο όταν ο Γκραντ κατέβηκε για πρόεδρος το
1868», γράφει ο Sarna, διακεκριμένος ιστορικός της Εβραϊκής Ζωής στην
Αμερική του Πανεπιστημίου Brandeis.
Ο ίδιος ο Grant λυπήθηκε για ό,τι είχε κάνει, και προσπάθησε να
επανορθώσει - τόσο πολύ έτσι ώστε τα οκτώ χρόνια διακυβέρνησής του θα
αποδειχθούν να είναι η πρώτη «χρυσή εποχή» για τον αμερικανικό εβραϊσμό.
Ως πρόεδρος, ο Grantδιόρισε Εβραίους σε δημόσια αξιώματα περισσότερο
από οποιοδήποτε από τους προκατόχους του και επέδειξεαξιοσημείωτη
ευαισθησία για τα δεινά των διωκόμενων Εβραίων στο εξωτερικό. Στο θάνατό
του το 1885, τον Grant θρήνησαν ένθερμα οι ιουδαϊκές στις συναγωγές της
Αμερικής. «Σπάνια στο παρελθόν», έγραψε μια εβραϊκή εφημερίδα εκείνης
της εποχής, «ποτέ το Καντίσς (ιουδαϊκή προσευχή από πενθούντες) δεν είχε
επαναληφθεί τόσο καθολικά για μη Εβραίο, όπως στην προκειμένη
περίπτωση».
Ήταν ο Οδυσσέας Γκραντ ένας ήρωας για τους Εβραίους; Σήμερα - όταν ο
18ος πρόεδρος των ΗΠΑ παρουσιάζεται αρνητικά ως διεφθαρμένος και βίαιος
μέθυσος, και όταν η είσοδος του στην Εγκυκλοπαίδεια Judaica ξεκινά από
τη διαπίστωση ότι «το όνομα Grant έχει συνδεθεί οριστικά με την αντι -
εβραϊκή προκατάληψη» - ένας τέτοιος χαρακτηρισμός ξαφνιάζει. Στη
δεκαετία του 1860, θα ήταν αδιανόητο κατηγορηματικά. Για την μικρή
εβραϊκή μειονότητα των ΗΠΑ – οι Εβραίοι ήταν τότε περίπου το 0,5 τοις
εκατό του αμερικανικού πληθυσμού – η Γενική Διαταγή Νο 11 επανέλαβε
μερικά από τα πιο τραγικά επεισόδια στην ιστορία των Εβραίων, όταν «οι
Εβραίοι σαν τάξη» εκδιώχθηκαν μαζικά από χώρες όπου ζούσαν για γενιές.
Ωστόσο, η απόφαση απέλασης δεν έχει τόσο να κάνει με αντισημιτική
εχθρότητα όσο με την απογοήτευση του Grant κατά των λαθρέμπορων και των
κερδοσκόπων που υπέσκαπταν τις προσπάθειες της Ένωσης για την καταστολή
της μαύρης αγοράς του Νότιου βαμβακιού. Μερικοί από τους κερδοσκόπους
ήταν Εβραίοι κάτι που ήταν αρκετό ώστε να τροφοδοτήσει ένα δημοφιλές
στερεότυπο ότι οι «Εβραίοι» ήταν οι χειρότεροι παραβάτες. Όταν έμαθε ότι
ο ίδιος ο πατέρας του είχε συνεργαστεί με τρεις Εβραίους εμπόρους από
το Cincinnati που προσπαθούσαν να προμηθευτούν το βαμβάκι με έκπτωση, ο
στρατηγός γέμισε οργή και εξέδωσε τη διαταγή να απελαθούν όλοι οι
Εβραίοι «εντός είκοσι τεσσάρων ωρών από την παραλαβή της παρούσας
διαταγής».
Οι αντιδράσεις για την διαταγή δεν άργησαν να φανούν. Όταν ο Cesar
Kaskel Paducah, (φώτο) ένας Εβραίος επιχειρηματίας και φανατικός
υποστηρικτής του Αβραάμ Λίνκολν και της Ένωσης, πήρε ένα αντίγραφο της
διαταγής, πήγε στην Ουάσιγκτον αμέσως, με την ελπίδα να διαταχθεί η
κατάργησή της από τον πρόεδρο. Αλλά και η εφημερίδα New York Tribune
ανέφερε ότι οι Εβραίοι πίεζαν να κερδίσουν τη κοινή γνώμη. Οι μασονικές
στοές του Missouri και η (μασονική) B'nai B'rith προσέφυγαν δημοσίως στο
Λίνκολν.
Ο Λίνκολν ενήργησε με εκπληκτική ταχύτητα. Μαθαίνοντας από τον Kaskel
για την Γενική Διαταγή Νο. 11 στις 3 Ιανουαρίου - δύο ημέρες αφού η
Διακήρυξη Χειραφέτησης τέθηκε σε ισχύ - ο ίδιος αμέσως την ανακάλεσε.
Μάλιστα ο Λίνκολν επικαλέστηκε«βιβλική γλώσσα» στην συνάντησή του με τον
Kaskel :
ΛΙΝΚΟΛΝ: Και έτσι τα παιδιά του Ισραήλ εκδιώχτηκαν από την ευτυχισμένη γη Χαναάν;
Kaskel: Ναι, και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εμείς, έχουν έρθει προς την αγκαλιά του Πατέρα Αβραάμ, ζητώντας προστασία.
No comments:
Post a Comment